Perenang muda negara, Khie Hoe Yean, menyasarkan untuk memperbaharui rekod peribadi dalam setiap acara yang disertainya menjelang Sukan Komanwel Birmingham bermula hujung bulan ini.

Atlet berusia 19 tahun itu, yang sedang menjalani latihan di United Kingdom, meraih pingat emas acara 200 meter gaya bebas dan tiga pingat perak, masing-masing dalam acara 400m gaya bebas, 200m kuak lentang dan 4x200m gaya bebas berganti-ganti dalam Sukan SEA Hanoi pada Mei lalu.

Dia juga meraih pingat gangsa acara 800m gaya bebas dalam temasya yang sama dan menjelang penampilan pertamanya dalam Sukan Komanwel Birmingham, pemegang rekod kebangsaan acara 400m gaya bebas itu mahu memperbaiki catatan masa dalam setiap acara yang bakal disertainya.

"Saya akan mencuba untuk memberikan aksi seperti biasa dan mencuba untuk memperbaharui rekod peribadi dalam semua acara," katanya kepada wartawan Nadi Arena, Yeoh Pek Xian.

"Ini adalah Sukan Komanwel pertama saya, jadi saya tidak meletakkan harapan terlalu tinggi.

"Saya mahu mencari lebih banyak pengalaman dan mencuba untuk memberikan saingan dalam kejohanan besar.

"Saya fikir ia adalah peluang terbaik saya untuk mempelajari sesuatu yang baru.

"Saya cintakan renang dan disebabkan itu saya terus berenang. Tetapi saya bukanlah mengejar pencapaian demi pencapaian, saya hanya mahu mengatasi kemampuan diri sendiri untuk menjadi seorang yang lebih baik.

"Jadi, fokus saya adalah untuk terus memperbaiki renangan saya dan itulah yang sedang saya usahakan," katanya.