Lee Zii Jia mara ke final Terbuka Denmark selepas kemenangan straight game ke atas wakil Singapura, Loh Kean Yew, sekaligus menempah aksi final ketiganya pada musim 2022.

Pemain nombor tiga dunia itu hanya memerlukan masa kurang dari 40 minit untuk memastikan kemenangan 21-18, 21-15 ke atas bekas juara dunia itu.

Dengan berbuat demikian, Zii Jia bakal berdepan pemain China, Shi Yu Qi malm ini sekaligus bertindak menyelamatkan kontinjen Malaysia selepas tiga beregu negara tersingkir di separuh akhir.

Pertemuan Zii Jia-Kean Yew yang dijangkakan menjadi aksi yang kompetitif, memandangkan wakil Singapura itu berjaya menewaskan pemain nombor satu dunia, Viktor Axelsen, dalam perlawanan terdahulu.

Zii Jia yang memberikan mata mudah dalam kemenangan berhempas-pulasnya ke atas Jonatan Christie dalam aksi lapan terakhir, mempamerkan aksi yang cukup baik.

Pemain Malaysia itu mengubah permainannya menentang Kean Yew, memilih untuk bermain lebih banyak di jaring dan hanya melakukan pukulan smash apabila dia mendapat peluang.

Strategi itu berkesan, kerana Loh tidak mempunyai jawapan sepanjang pertandingan kecuali satu tempoh singkat dalam set kedua.